امام خمینی رحمت الله علیه : بسیج میقات پابرهنگان و معراج پاك اندیشه اسلامی است .

باید سیاسی باشی و مقدمات عاشورا را بشناسی!

نویسنده :
تاریخ:چهارشنبه 5 آبان 1395-04:45 ب.ظ

آخرین مراحل انتظار/ حسینیه آیت الله حق‌شناس(ره)-ج12/پایانی-قسمت اول

چرا نخبگان سیاسی معمولاً نامرد و بی‌وفا می‌شوند؟


pic آخرین مراحل انتظار/ حسینیه آیت الله حق‌شناس(ره)-ج12/ پایانی-قسمت دوم | اگر می‌خواهی به درد امام زمان(ع) بخوری، باید سیاسی باشی و مقدمات عاشورا را بشناسی! وگرنه حسین(ع) زمان به قتلگاه می‌رود! پناهیان

اهل کوفه به‌طور ژنتیک نامرد نبودند؛ بلکه غالباً نخبگان سیاسی جامعه بودند و نخبگان سیاسی معمولاً نامرد می‌شوند و روی حرفشان نمی‌شود حساب کرد، چون نون به نرخ روز خور هستند./ در همۀ عرصه‌ها خوب و بد هست، اما بد، بیشتر از همه‌جا در عرصۀ سیاست هست. چون آدم‌بدها بیشتر دنبال قدرت و سیاست می‌روند/ سیاسیون وارد بازی قدرت می‌شوند و کسی که وارد بازی قدرت شد-به نامردی و بی‌وفایی- متهم می‌شود؛ لذا آن‌قدر باید خالص و باتقوا باشد تا متهم نشود./ در انتخابات‌های اخیر دیدید که قبلش می‌گفتند: «پیمان می‌بندیم که با هم کنار می‌رویم...» اما اکثراً سرِ پیمان خود نماندند./ موضوع اصلی کربلا، مسائل سیاسیِ آن است، نه اقامۀ نماز!/ وقتی می‌گوییم «امام حسین(ع) به‌خاطر نماز کشته شد» مردم فکر می‌کنند جنگ کربلا، بر سرِ مناسک عبادی بود!

در ادامه بخش‌هایی از دوازدهمین روز(جلسۀ پایانی) سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در حسینیه آیت الله حق‌شناس(ره) با موضوع «آخرین مراحل انتظار» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

  • ما اگر مقدماتِ به شهادت رسیدن حسین(ع)-و مسائل سیاسی‌ای که به کربلا منجر شد- را ندانیم، واقعاً گریه‌کن اصیلی برای حضرت نخواهیم بود. ولی متاسفانه به‌جای اینکه مقدمات فاجعۀ کربلا در منابر و مجالس مطرح شود، بیشتر نکات اخلاقی فاجعۀ کربلا مطرح می‌شود. این گاهی مردم را سرگشته و منحرف می‌کند. مثلاً اگر ما سیاست را کنار بگذاریم و بگوییم: «این دنیاطلبی مردم بود که امام حسین(ع) را به شهادت رساند؛ پس ای مردم! دنیاطلب نباشید» خُب این حرف‌ها، مردم را گیج می‌کند. مگر هر آدم دنیاطلبی آدم می‌کُشد؟ مگر هر آدم دنیاطلبی امام می‌کُشد؟!
  •  مگر امام حسین(ع) مخالف دنیای مردم بود؟ نه، امام حسین(ع) راه یاد می‌دهد و می‌فرماید: «اگر می‌خواهید دنیای شما آباد شود، راه درستش این است...» مگر امام حسین(ع) در سخنرانی خودش در منا، از لزوم رسیدگی به فقرا و درمانده‌ها و رهایی از تبعیض در جامعه صحبت نکرد؟!(تحف‌العقول/238(
  • گاهی حرف‌هایی زده می‌شود که مردم را به اشتباه می‌اندازد. مثلاً می‌گویند: امام حسین(ع) برای نماز به شهادت رسید! البته مقصود صحیحی می‌تواند پشت سر این کلام باشد(اگر منظور از نماز، اصل دین باشد) ولی مگر امام حسین(ع) برای نمازِ مردم-به معنای خاص کلمه- شمشیر کشید؟! ائمه(ع) در مقام عمل اجتماعی، این‌قدر به نماز بها نمی‌دادند که برخی نماز را مسألۀ اصلی می‌کنند!
  •  وقتی می‌گوییم امام حسین(ع) به‌خاطر نماز کشته شد، مردم فکر می‌کنند جنگ کربلا، بر سرِ مناسک عبادی بود! اما واقعش این است که جنگ بر سرِ حکومت و سیاست بود. ما در اوقات دیگر هم می‌توانیم از نماز و روزه و اخلاق برای مردم صحبت کنیم، اما در محرم، باید به موضوع اصلی کربلا بپردازیم و دربارۀ جنبه‌های سیاسی آن صحبت کنیم.
  •  ما اگر از عاشورا صحبت می‌کنیم باید از ریشه‌ها و ابعاد سیاسی عاشورا صحبت کنیم. روضه‌خوان بزرگ کربلا، حضرت زینب(س) در کنار گودی قتلگاه یک سخن کاملاً سیاسی بیان کرد: «ای کشتۀ روز دوشنبه!»(بِأَبِی مَنْ أَضْحَى عَسْکَرُهُ فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ نَهْبا؛ لهوف/133) در حالی که بسیاری از مورخین می‌گویند که عاشورا در روز جمعه(و یا شنبه) بوده است. این «دوشنبه» به ماجرای سقیفه اشاره دارد. یعنی ای مردم! با تحلیل سیاسی به عاشورا نگاه کنید و ریشه‌ها و مقدماتش را ببینید.
  •  خیلی‌ها تصور می‌کنند: «اهل کوفه به‌طور ژنتیکی نامرد و بی‌وفا بودند!» در حالی‌که علت نامردی اهل کوفه این نبوده. کوفه شهری بود که تازه ساخته شده بود؛ شهری نبوده که قدمت تاریخی داشته باشد. و اهل کوفه اکثراً فرماندهان سپاه اسلام بودند که از مدینه آمده بودند. در واقع کوفیان غالباً نخبگان سیاسی آن زمان بودند، و نخبگان سیاسی در هر جامعه‌ای، معمولاً نامرد هستند! البته ما به نخبگان سیاسی جامعه خودمان جسارت نمی‌کنیم، ایشان باید آن‌قدر مردانگی و باوفایی از خودشان نشان دهند تا از این اتهام خلاص شوند! اما نخبۀ سیاسی جنسش نامردی است مگر اینکه باتقوا باشد و ثابت کرده باشد که نامرد نیست
  • کسانی که به حسین(ع) می‌گفتند: «به کوفه نرو!» به‌خاطر ژنِ بی‌وفایی کوفیان نبود، بلکه آنها می‌دانستند که کوفیان اکثراً سرداران و سران سیاسی هستند و روی حرف آنها نمی‌شود حساب کرد، چون آنها «نون به نرخ روز خور» هستند! شما در این انتخابات‌های اخیر، دیدید که قبلش می‌گفتند: «ما با هم پیوند می‌بندیم، با هم کنار می‌رویم...» اما اکثراً سرِ حرف و پیمان خود نماندند.
 سیاسیون، وارد بازی قدرت می‌شوند و کسی که وارد بازیِ قدرت شد-به نامردی و بی‌وفایی- متهم می‌شود؛ لذا آن‌قدر باید خالص و باتقوا باشد تا متهم نشود. در همۀ عرصه‌ها خوب و بد هست، اما بد، بیشتر از همه‌جا در عرصۀ سیاست هست. چون آدم‌بدها بیشتر دنبال قدرت و سیاست می‌روند، لذا مردم باید مدام عرصۀ سیاست را غربال کنند
===========================================================================
آخرین مراحل انتظار/ حسینیه آیت الله حق‌شناس(ره)-ج12/ پایانی-قسمت دوم

اگر می‌خواهی به درد امام زمان(ع) بخوری، باید سیاسی باشی و مقدمات عاشورا را بشناسی! وگرنه حسین(ع) زمان به قتلگاه می‌رود!/ اگر فتنه‌ای پیش آمد و این‌بار فتنه‌گرها خیمۀ حسین(ع) را آتش نزدند، چه؟!


«حسینی» یعنی کسی که نگذارد مقدمات عاشورا پیش بیاید نه اینکه خیمۀ حسین(ع) را آتش بزنند، بعدش اقدام کند!/ وقتی از عاشورا صحبت می‌کنیم، باید سیاسی صحبت کنیم؛ چون عاشورا نتیجۀ یک‌سلسله فجایع سیاسی بود. اگر می‌خواهی به درد امام زمان(ع) بخوری، باید سیاسی باشی. باید از مقدمات عاشورا متوجه عاشورا شوی و امر به معروف و نهی از منکر کنی./ امام صادق(ع): خدا خوبانی که در برابر اشرار سکوت کنند را با همان اشرار عذاب می‌کند/ برخی فقط وقتی نهی از منکر را واجب می‌دانند که نگران منافعشان نباشند!

در ادامه بخش‌هایی از دوازدهمین روز-قسمت دوم(جلسۀ پایانی) سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در حسینیه آیت الله حق‌شناس(ره) با موضوع «آخرین مراحل انتظار» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

  • وقتی از عاشورا صحبت می‌کنیم، باید سیاسی صحبت کنیم؛ چون عاشورا نتیجۀ یک‌سلسله فجایع سیاسی بود. ما باید ریشه‌های سیاسی عاشورا را بشناسیم. و شما اگر می‌خواهی به درد امام زمان(ع) بخوری، باید سیاسی باشی.
  • امام صادق(ع) ریشۀ سیاسی عاشورا را بیان فرمود: می‌دانی کدام روز به شومی روز عاشوراست؟ آن روزی که عده‌ای در کنار خانۀ کعبه با هم پیمان بستند که نگذارند بعد از پیامبر(ص)، حکومت به بنی‌هاشم برسد (...إِذَا کُتِبَ الْکِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ؛ کافی/8/ 180)
  • ما باید این فرمایش امام صادق(ع) را در کتیبه‌های‌مان بیاوریم و تبیین کنیم تا مردم بصیرت سیاسی پیدا کنند؛ در این‌صورت وقتی یک اتفاق سیاسی شبیه آن پیمان‌نامه بیفتد، مردم می‌گویند: «این اتفاق می‌خواهد منجر به کربلا شود! می‌خواهند حسینِ زمان را به گودی قتلگاه ببرند...»
  •  در فتنۀ 88 تا وقتی فتنه‌گران، خیمۀ حسین(ع) را آتش نزده بودند، مردم و خیلی از بزرگان به میدان نیامدند. مجلس هم تازه بعد از آتش زدن خیمۀ حسین(ع) تظاهرات راه انداخت! در حالی‌که از همان اول باید به میدان می‌آمدند! اکثر خواص خوب جامعۀ ما در فتنۀ 88 مردود شدند! حالا ببینید این فتنه چقدر خسارت به مملکت ما زد! یکی از خسارت‌هایش همین تحریم‌های شدید اقتصادی بود.
  •  آیا حسینی یعنی کسی که صبر کند حسین(ع) تنها بماند و خیمه‌اش را آتش بزنند، بعد اقدام کند؟! نه؛ حسینی یعنی کسی که نگذارد مقدمات عاشورا پیش بیاید. اگر دفعۀ بعد، فتنه‌ای برقرار شد ولی این‌بار فتنه‌گرها خیمۀ حسین(ع) را آتش نزدند، چه؟!
  •  امام صادق(ع) می‌فرماید: در آخرالزمان قومی می‌آیند که امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی‌دانند مگر وقتی مطمئن باشند که برای منافعشان ضرری ندارد(کافی/ 5/ 55) برخی نهی از منکر در عرصۀ سیاست و مدیریت جامعه را رها می‌کنند و فقط سراغ بی‌حجاب‌های خیابان‌ می‌روند! در حالی‌که نهی از منکر، بیشتر جنبۀ سیاسی دارد؛ چون منکرهای بزرگ، بیشتر مربوط به ظلم‌های مدیریتی می‌شود، نه ظلم‌های معمولی کوچک.
  •  بعد می‌فرماید: آنها از علما تبعیت می‌کنند، ولی از حرف‌های غلطشان!(یَتَّبِعُونَ زَلَّاتِ الْعُلَمَاء) یعنی وقتی یک عالِم دینی، لغزشی-در عمل یا حرفش- پیدا شد، آن‌را ملاک قرار داده و دنبال آن می‌روند. مثلاً اگر عالمی حرف غلطی زد، چند میلیون لایک می‌خورَد و منتقل می‌شود. اما وقتی علما حرف درستی بزنند، یا بی‌اعتنایی می‌کنند یا فحش می‌دهند!
  •  و می‌فرماید: اینها اگر ببینند که نماز و روزه هم به آنها لطمه‌ای می‌زند، آنرا کنار می‌گذارند همان‌طور که باشرافت‌ترین فرائض(یعنی نهی از منکر) را کنار گذاشتند. اینها کسانی‌اند که خدا بر آنها غضب می‌کند و همه‌شان را عقاب خواهد کرد. وقتی این‌گونه شود، خوبان-با عذاب الهی- در شهر بدان و کودکان به بلای بزرگترها نابود می‌شوند.
  •  و می‌فرماید: شما وقتی این گروه را-که نهی از منکر را قبول ندارند- در آخرالزمان دیدید، اولاً در دل‌تان آنها را دوست نداشته باشید، ثانیاً با زبان‌تان‌ با آنها حرف بزنید و به پیشانی آنها بکوبید(یعنی در مقابلشان بایستید و محکوم‌شان کنید) و از سرزنش نترسید و اگر به راه نیامدند، با بدن‌تان(بِأَبْدَانِکُم) با آنها مجاهده کنید؛ البته نه اینکه آنها را بزنید و غارت کنید، بلکه یعنی جلوی‌شان بایستید. شاید منظور همین تظاهرات‌های ما باشد.
  •  خدا به شعیب(ع) وحی کرد که من 100 هزار نفر از قوم تو‌ را به عذاب، نابود می‌کنم که 40 هزار نفرشان آدم‌های بد و 60 هزار نفر خوبند! شعیب(ع) پرسید: چرا خوبان را عذاب می‌کنی؟ خدا فرمود: چون اینها امر به معروف و نهی از منکر نکردند و در مقابل اشرار، سکوت کردند و به‌خاطر غضبِ من، غضب نکردند لذا همه را با هم عذاب می‌کنم(کافی/5/ 56)



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo
/